Tornar a publicacions

Autors:

• Joan Marull (Institut d’Estudis Regionals i Metropolitans de Barcelona)
  • Iago Otero (Humboldt-Universität zu Berlin)
  • Constantí Stefanescu (Museu de Ciències Naturals de Granollers)
  • Enric Tello (Universitat de Barcelona)
  • Marta Miralles (Ajuntament de Sant Celoni)
  • Francesc Coll Pujol (Institut d’Estudis Regionals i Metropolitans de Barcelona)
  • Manel Pons Sanvidal (Institut d’Estudis Regionals i Metropolitans de Barcelona)
  • Giovanna Diana (Institut d'Estudis Regionals i Metropolitans de Barcelona)

Any: 2015

En aquest article s’exploren les relacions entre la transició forestal i els canvis en el paisatge que han tingut lloc en una zona de muntanya mediterrània, a partir de mapes històrics d’ús del sòl (1854; 1956; 2012). Les dades de diversos anys en els acoblaments de papallones de dos transsectes (1994-2012) s’han utilitzat com a indicador del canvi en la biodiversitat. Els resultats mostren un procés d’expansió dels boscos en camps de cereals antics, vinyes i camps de pastura que, juntament amb l’emigració rural i l’abandonament de les terres, ha resultat, finalment, en grans canvis en l’estructura del paisatge i en una pèrdua de biodiversitat.

Marull, J., Otero, I., Stefanescu, C., Tello, E., Miralles, M., Coll Pujol, F., Pons Sanvidal, M., & Diana, G. (2015). Exploring the links between forest transition and landscape changes in the Mediterranean. Does forest recovery really lead to better landscape quality?. Agroforestry Systems, 89(4), 705-719. https://doi.org/10.1007/s10457-015-9808-8