Més extraescolars i més diverses als instituts públics de les zones benestants de Barcelona

L’estudi de l’IERMB conclou la necessitat que l’administració coordini l’oferta educativa fora de l’horari lectiu per garantir l’equitat

28/04/2021

Espectacle de dansa per a joves | Font: Ajuntament de Barcelona

L’estudi Les activitats extraescolars als instituts públics de Barcelona, realitzat per l’àrea de Governança i Innovació Pública de l’IERMB, per encàrrec i amb el finançament de l’Ajuntament de Barcelona, analitza les activitats fora de l’horari lectiu als instituts públics de Barcelona, abans del tancament escolar provocat per la Covid-19. La recerca, que posa de relleu la gran varietat i riquesa d’aquestes activitats a la ciutat, ha identificat 388 activitats extraescolars pertanyents a 54 instituts públics de Barcelona (el 72% del total).

D’entre els aspectes més destacats, la diferència entre la quantitat, el preu i la diversitat d’activitats que ofereixen els instituts, en funció del districte on estan ubicats, i la dificultat econòmica que suposa per a les famílies accedir a les més costoses.

Activitats esportives i artístiques, les preferides

La major part d’activitats extraescolars identificades són esportives (36,9%), sobretot de futbol, bàsquet i voleibol. També són culturals i artístiques (35,6%), especialment de dansa, música i teatre. En menor grau, són d’idiomes (15,2%), de reforç i aprofundiment de competències bàsiques (8,5%) i tecnològiques (3,9%).

Gràfic tipus d'activitats extraescolars instituts públics

Gràfic tipus d’activitats extraescolars instituts públics

Manca de planificació conjunta

L’estudi també posa de relleu la gran diversitat d’entitats proveïdores d’activitats extraescolars. Així, la majoria d’activitats identificades són organitzades per empreses privades (el 55,8%). En segon lloc, les que organitzen les entitats socials (31,6%), que inclouen tant associacions esportives, AFA i entitats comunitàries, religioses i veïnals. I, en menor mesura, les organitzades per administracions (15,6%).

Així doncs, aquesta oferta està proveïda per molts actors, però manca una planificació conjunta i una governança compartida.

Gràfic entitat proveïdores d'activitats extraescolars

Gràfic entitat proveïdores d’activitats extraescolars

Preus desiguals i dificultats en l’accés per a les famílies més vulnerables

És essencial destacar que el preu i les característiques (en hores setmanals) d’activitats extraescolars varien molt segons la seva tipologia i l’entitat proveïdora. Les activitats més cares són les d’idiomes i les tecnològiques. En canvi, les més barates són les esportives i les de reforç de competències bàsiques, així com les organitzades per les administracions, les entitats comunitàries, religioses i veïnals.

Tipologia % sobre total Hores setmanals Preu mitjà anual (en €)
Esportives 36,9% 2,0 158,9
Culturals i/o artístiques 35,6% 1,7 182,0
Idiomes 15,2% 2,2 299,0
Reforç i/o aprofundiment 8,5% 2,8 97,3
Tecnològiques 3,9% 1,3 258,5

Tipologia % sobre total Hores setmanals Preu mitjà anual (en )
Entitats socials 31,6% 2,3 216,4€
   Entitats comunitàries, religioses, veïnals 9,0% 2,4 147,6€
   Assoc. esportives 17,0% 2,2 228,9€
   Assoc. famílies 5,7% 2,0 248,4€
Empreses privades 52,8% 1,9 206,7
   Empreses – idiomes 9,0% 2,0 335,9€
   Empreses – altres 43,9% 1,8 202,6€
Administracions 15,6% 2,4 102,9

Alhora, aquestes diferències es traslladen a nivell territorial. Així, els districtes d’entorn de classe obrera tenen, de mitjana, menor oferta d’activitats i, alhora, a uns preus més reduïts; en canvi, els districtes més benestants presenten una major oferta a uns preus significativament més elevats.

Així doncs, moltes activitats extraescolars tenen un preu molt elevat, fet que les converteix en inaccessibles per a les famílies en situació de vulnerabilitat socioeconòmica.

Pel que fa a la quantitat d’activitats, la diferència més gran la trobem entre el districte de Nou Barris, on els instituts públics ofereixen una mitjana de 4’3 activitats per centre, i Gràcia, on n’ofereixen una mitjana de 14. Respecte el cost econòmic, a Ciutat Vella, la mitjana per activitat extraescolar dins l’institut és de 13€ l’any mentre que a Les Corts és de 375€.

Gràfic distribució econòmica de les activitats extraescolars

Aquesta oferta, extremadament variada -i desigual- està escassament coordinada col·lectivament (entre associacions de famílies, administració, entitats socials, empreses privades). Al contrari: l’oferta d’extraescolars als instituts i l’oferta cultural, artística, esportiva dels altres actors de proximitat sovint estan solapades, en una relació de competència.

Necessària coordinació de l’administració local

Per tot això, l’estudi conclou que és necessari que l’administració lideri i coordini l’oferta d’activitats extraescolars fora de l’horari lectiu. És una tasca complicada, ja que es tracta d’un camp de joc densament poblat per actors diversos (entitats socials, empreses privades, entitats culturals, artístiques i esportives), amb lògiques sovint oposades, i una oferta variada, desigual i poc regulada. Però el lideratge de l’administració hauria de possibilitar una planificació més coordinada i accessible a nivell de ciutat, diversa però equitativa territorialment (a nivell de barri i districte) i de qualitat equivalent entre els diferents centres escolars.

La Mesura de govern i pla d’accions: cap a una política publica de cultura i educació i pla d’accions: cap a una política publica de cultura i educació (Ajuntament de Barcelona, 2019) és un primer pas envers aquest objectiu, que permetrà una major coordinació entre els actors (entitats socials, empreses privades i la pròpia administració) i les dimensions culturals, artístiques, esportives i educatives de la ciutat.