En quina mesura el comerç de l’Eixample necessita de l’accessibilitat en vehicle privat dels seus clients?

L’IERMB posa en marxa un estudi per explorar la predisposició que tenen les persones que accedeixen en vehicle privat al districte barceloní a canviar de mode de transport

22/03/2022

mobilitat_Eixample_IERMBL’Institut d’Estudis Regionals i Metropolitans de Barcelona (IERMB), per encàrrec de l’Ajuntament de Barcelona, inicia el treball de camp d’un estudi per determinar en quina mesura el comerç de Barcelona, i en particular a l’Eixample, necessita de l’accessibilitat en vehicle privat dels seus clients.

La recerca té com a objectiu aprofundir sobre la relació entre els patrons de mobilitat i els hàbits de consum (a comerços, bars i restaurants) al districte barceloní. Pretén també explorar la predisposició al canvi d’hàbits, tant de consum com de mobilitat, de les persones que hi accedeixen actualment en vehicle privat motoritzat, davant de la implantació de futurs nous projectes de pacificació, en aquesta zona. Parlem, per exemple, de les Superilles, eixos verds, nous carrils bicicleta, Programa Protegim les Escoles, etc…

Enquestes a comerciants i clients de l’Eixample

Per a conèixer a fons aquests hàbits i la predisposició al canvi es plantegen dues enquestes:

• S’entrevistaran 1.000 responsables d’establiments comercials del districte sobre el perfil dels seus clients, en relació a l’ús dels mitjans de transport utilitzats per arribar-hi. També se’ls preguntarà per l’impacte que han tingut les intervencions urbanístiques ja realitzades o previstes en la mobilitat dels seus clients. A més, se’ls demanarà una valoració dels elements que permeten la mobilitat en vehicle privat motoritzat a la zona i la distribució urbana de mercaderies.
  • La segona enquesta es realitzarà a 1.000 clients d’aquests establiments que hi arriben en cotxe, moto o ciclomotor, amb preguntes sobre la caracterització i valoració dels seus desplaçaments en vehicle privat motoritzat cap a l’Eixample. També se’ls demanarà opinió sobre l’impacte de les actuals i futures intervencions urbanístiques al districte i la seva predisposició al canvi modal.

Ambdues enquestes, d’una durada aproximada de 10 minuts, es realitzaran entre el 21 de març i el 8 d’abril de 2022 mitjançant la metodologia d’entrevista presencial assistida per ordinador (CAPI). Per a la primera, s’ha seleccionat una mostra nominal segons l’estratificació del Cens d’activitats econòmiques en planta baixa de la ciutat de Barcelona 2021. Per a la segona, es buscarà a persones que acabin d’aparcar el seu vehicle a l’Eixample, seguint una estratificació amb perfils sociodemogràfics (mitjà de transport, sexe i grup d’edat) i territorials (barris).

Una vegada analitzats els resultats de les enquestes, l’IERMB n’elaborarà un informe amb les principals conclusions.