El turisme ja frega els nivells d’abans de la pandèmia a la província de Barcelona

El nombre de turistes puja fins als 3,7 milions el tercer trimestre del 2022, un 3 % menys que l’any 2019

14/12/2022

El turisme de la província de Barcelona ha crescut fins a arribar als 3,7 milions de viatgers el tercer trimestre del 2022. Amb aquest resultat s’ha recuperat quasi tot el turisme d’abans de la pandèmia, ja que els viatgers se situen tan sols un 3 % per sota els valors del 2019.

Així ho indica l’informe Flaix metropolità, elaborat per l’Institut d’Estudis Regionals i Metropolitans de Barcelona (IERMB) i l’Àrea de Desenvolupament Social i Econòmic de l’AMB, que reflecteix l’evolució positiva de l’ocupació, l’activitat turística i el comerç exterior durant el tercer trimestre del 2022.

Pel que fa a les infraestructures, l’aeroport Josep Tarradellas Barcelona-El Prat i el port de Barcelona continuen recuperant-se de la davallada del turisme provocada per la pandèmia. El tercer trimestre del 2022, l’aeroport ha arribat als 13,1 milions de passatgers (el 18 % menys que el 2019) i el port, als 1.820.331 passatgers (l’1 % menys que el 2019), respectivament.Flaix-metropoli-turismeL’augment de turistes a la província de Barcelona també ha fet incrementar, respecte a l’any anterior, el personal que treballa als hotels (un 48 %), i els establiments hotelers que han obert les portes (un 16 %).

Les exportacions creixen un 19 %
La província de Barcelona ha exportat elements per valor de 53.715 milions d’euros durant el període de gener a setembre del 2022 (el 77 % del total de Catalunya), un 19 % més que el mateix període de l’any anterior. Es manté, per tant, l’evolució positiva. Pel que fa a les importacions, han crescut un 27 %, fins a assolir els 66.037 milions d’euros.

Més de la meitat de les exportacions i les importacions han provingut o s’han destinat als països de la UE-15 i el principal sector exportador i importador ha estat el de productes químics (31 % de les exportacions i 28 % de les importacions).

Més ocupació a la metròpolis de Barcelona
El nombre de llocs de treball (afiliacions a la Seguretat Social del règim general i autònoms) als municipis que integren l’AMB ha crescut un 4 % interanual el tercer trimestre del 2022, fins a les 1.789.499 persones, la xifra més elevada des del 2009 (inici de la sèrie disponible), i ha superat els valors del 2019. Aquest creixement és pràcticament igual al de Catalunya (4 %), però menys notable que el registrat a la ciutat de Barcelona (5 %).

Tots els sectors han creat ocupació, especialment els serveis destinats a la producció (5 %), el transport i les comunicacions (5 %) i el comerç, la restauració i l’hoteleria (5 %). La resta de sectors han crescut al voltant del 3-4 %, excepte la indústria, que continua estancada.

D’altra banda, l’atur registrat als municipis que integren l’AMB ha disminuït un 7 % interanual el tercer trimestre del 2022, fins a assolir les 139.204 persones, la xifra més baixa d’aturats des del juny del 2008. En termes interanuals, la disminució de l’atur als municipis metropolitans és la menys intensa des del juny del 2021, però més notable que la registrada al conjunt de Catalunya (-6 %).

Per sexe, la disminució ha estat lleugerament més intensa entre les dones (-8 %) que entre els homes (-7 %). La reducció de l’atur per trams d’edat ha estat més notable entre les persones de 20 a 24 anys i de 30 a 44 anys (-11 % en ambdós casos), mentre entre els més joves (menys de 20 anys) ha augmentat l’atur (14 %). Finalment, l’atur ha disminuït en tots els sectors d’activitat, especialment en la construcció (-11 % interanual) i els serveis (-9 %).

Flaix-metropoli-atur