Impacte de la crisi de la covid-19 en el mercat de treball metropolità de Barcelona (W.P. in Economics 20.02)

NOVEMBRE 2020

Autors:

• Joan Trullén. Universitat Autònoma de Barcelona
  • Vittorio Galletto. Institut d’Estudis Regionals i Metropolitans de Barcelona
  • Marc Figuls. Institut d’Estudis Regionals i Metropolitans de Barcelona
  • Sandra Aguilera. Institut d’Estudis Regionals i Metropolitans de Barcelona

La pandèmia covid-19 és una crisi de salut pública mundial sense precedents que en diferents parts del món i en diferent magnitud continua produint una pèrdua de vides i un gran sofriment humà. L’economia global experimenta ara la recessió més profunda des de la Gran Depressió dels anys trenta, amb un descens del PIB a molts països superior al 20% durant els mesos de l’aturada i un fort augment de l’atur (OECD 2020).

Aquesta caiguda en l’activitat més intensa a Catalunya i Espanya que al conjunt de la zona Euro te uns efectes heterogenis en funció de l’activitat. Ha afectat de forma molt important els fluxos de comerç internacional, però encara són més espectacular les caigudes esperades en els fluxos relacionats amb el turisme internacional.

Aquest fet extraordinari de la pandèmia es tradueix en unes perspectives econòmiques excepcionalment incertes, si bé es pot dir que es registra un cert consens en que l’economia espanyola caigui entre un 11% i un 14,4% el 2020, i que la recuperació posterior el 2021 serà de entre el 5% i un 7,5%.

El fort impacte de la crisi de la covid-19 està tenint ja sobre les economies de tot el món, juntament amb l’elevada incertesa (sobre la durada, la senda de recuperació, els mercats de deute, etc.) permet anticipar que els instruments habituals de l’economia puguin no ser suficients per revertir, almenys a curt termini, la situació de crisi.

[Descarregar document]