04/07/2022

Observatori Metropolità de Papallones mBMS 2022: 22 parcs i 4 platges per escollir

L’Observatori Metropolità de Papallones mBMS (Metropolitan Butterfly Monitoring Scheme) és un projecte de ciència ciutadana per estudiar les papallones que viuen a l’àrea metropolitana de Barcelona. El projecte es fonamenta en la participació de persones voluntàries que visiten dos cops al mes algun dels parcs i platges metropolitans seleccionats. L’objectiu de les visites és identificar i comptar les papallones que s’hi veuen; d’aquesta manera s’obtenen dades per analitzar com evolucionen les poblacions d’aquests insectes i que s’hi pot fer des de la gestió per afavorir-les. Les papallones són bioindicadores, la qual cosa vol dir que estudiant-les es pot prendre el pols a la qualitat ambiental de la xarxa de parcs i platges i així disposar d’indicadors que serviran d’orientació per incorporar línies de treball enfocades a conservar la biodiversitat metropolitana.

Aquest 2022 l’Observatori s’amplia amb cinc parcs nous: parc de la Costeta (Begues), parc de l’Ermita del Pla de Sant Joan (La Palma de Cervelló), parc de Can Lluc (Santa Coloma de Cervelló), parc de Can Rigal (Barcelona) i parc de la Bastida (Santa Coloma de Gramenet). Per tant, suma un total de 26 parcs i platges repartits entre 13 municipis metropolitans. Per seguir augmentant el coneixement d’aquests insectes bioindicadors, el projecte té oberta una crida a persones voluntàries que vulguin rebre formació i es comprometin a fer el seguiment de papallones al parc o platja que li sigui més còmode. Per participar-hi, cal omplir el formulari d’inscripció a la pàgina web del projecte.

Al 2021, les 50 persones voluntàries que participen en l’mBMS han comptat 2.205 papallones de 40 espècies diferents per al conjunt dels 21 parcs i platges estudiats al 2021. Això  correspon al 20 % de les espècies presents a Catalunya.

Curs de formació pel voluntariat de l'mBMS al juny de 2022. Autor: Pau Guzmán.
Curs de formació pel voluntariat de l’mBMS al juny de 2022. Autor: Pau Guzmán.

Pel que fa als parcs metropolitans, els resultats de l’mBMS no deixen lloc a dubtes: els prats dels parcs sotmesos a poques segues, sense regar i lliures d’herbicides i fitosanitaris tenen més biodiversitat de papallones que els prats tradicionals formats de gespa o prats regats. D’acord amb això, l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) segueix afavorint els prats florits sempre que sigui compatible amb l’ús públic dels parcs.

Els resultats del projecte també destaquen la importància de la vegetació de platges i dunes costaneres per al manteniment de les papallones de l’àrea metropolitana de Barcelona, i se sumen a moltes altres dades que posen de manifest el seu caràcter de hot spot –àrea d’especial concentració de biodiversitat– per a l’àrea metropolitana de Barcelona i la necessitat de seguir mantenint i millorar aquestes comunitats vegetals tant particulars, tal com es duu a terme ja fa anys per part de l’AMB.

L’Observatori Metropolità de Papallones mBMS està impulsat per l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB), amb la col·laboració de l’Institut d’Estudis Regionals i Metropolitans de Barcelona (IERMB) i del centre de recerca en ecologia CREAF, mitjançant el Laboratori Metropolità d’Ecologia i Territori de Barcelona (LET) constituït per les tres entitats anteriors.

Visita la web de l’mBMS