Metròpolis sense govern. L’anomalia espanyola a Europa

El pròxim 18 d’abril presentem el llibre i fem un debat sobre les perspectives de la governança metropolitana a Barcelona

11/04/2023

metropolis-sense-govern-webMentre la majoria de països europeus del nostre entorn estan donant una resposta política al procés de metropolitanització, a Espanya hi ha una llarga tradició d’invisibilitatzar el fet urbà i metropolità. Avui dia només hi ha un govern metropolità en funcionament: l’Àrea Metropolitana de Barcelona.

Com es governen les àrees metropolitanes? I per què Espanya representa una anomalia a Europa? El llibre “Metrópolis sin gobierno. La anomalía española en Europa” vol donar resposta a aquestes dues preguntes principals. L’ha editat Tirant lo Blanc i n’és autor Marc Martí-Costa, cap de l’àrea de governança i innovació pública de l’IERMB, i l’ha coordinat Mariona Tomàs, professora de Ciencia Política i membre del Grup d’Investigació d’Estudis Locals (GREL) de la Universitat de Barcelona.

El pròxim 18 d’abril, us convidem a participar en la presentació del llibre i en el debat sobre les perspectives de la governança metropolitana a Barcelona. Serà a les 18 hores, a la Sala Joan i Pere Coromines de l’Institut d’Estudis Catalans (carrer del Carme 47. Barcelona) Us hi podeu inscriure ja!

Programa del seminari

18:00 hores Presentació del llibre

• Mariona Tomàs, autora i editora del llibre
  • Marc Martí-Costa, autor del llibre

18:30 hores Debat dels autors amb

• Salvador Milà, director de l’Àrea de Presidència de l’AMB
  • Juan Echániz, coordinador general de la Diputació de Barcelona
  • Nel•la Saborit, directora General d’Agenda i Renovació Urbana de la Generalitat de Catalunya

La publicació presenta una base de dades que recull les diferents fórmules de governança metropolitana, des de models hard –com són els governs metropolitans– fins a models soft de cooperació voluntària, passant per models intermedis. Analitza també quins àmbits abasten aquests models, si tenen una visió integral i quina n’és la distribució territorial. D’altra banda, per entendre per què Espanya constitueix una anomalia a Europa s’exposa l’evolució i la situació actual dels instruments de governança en sis àrees metropolitanes: Madrid, Barcelona, ​​València, Sevilla, Bilbao i Vigo. Finalment, el llibre conclou amb algunes propostes per construir una agenda metropolitana a Espanya.