Polítiques públiques, barris i seguretat. Inscriu-t’hi!

El dijous 9 de març parlarem de com incorporar el coneixement sobre la seguretat i la convivència en els plans de barris i explicarem algunes experiències de coproducció de polítiques de seguretat i prevenció, en el marc del seminari permanent Barris i Metropòli de l’IERMB

03/03/2023

barris-seguretat-metropoliCom pot ajudar la recerca aplicada en la millora de les accions sobre seguretat i convivència de les polítiques de barris? Què cal tenir en compte per incorporar el coneixement del qual disposa l’administració? Aquestes són algunes de les preguntes que vol abordar el seminari Polítiques públiques, barris i seguretat, que celebrarem el 9 de març, de 9 hores a 13.15 hores, al Pati Llimona (C/ Regomir 3. Barcelona) i al qual et convidem a inscriure’t.

L’àrea de Convivència i Seguretat Urbana de l’IERMB proposa aquesta jornada amb dos objectius. D’una banda, descriure les fonts d’informació de les que poden disposar els ajuntaments per al disseny de polítiques públiques de prevenció i seguretat en l’àmbit de barris i, d’altra banda, mostrar la importància de la coproducció d’intervencions al territori com a estratègia clau en la prevenció de la inseguretat. Polítiques públiques, barris i seguretat va dirigit als tècnics/ques i professionals del sector públic que treballen en l’àmbit de les polítiques públiques de seguretat, la prevenció i la convivència.

Programa del seminari

9:00 hores Recepció i acreditacions

9.15-9.30 hores – Benvinguda institucional. Ricard Gomà, director de l’IERMB

9.30-10.00 hores – Conferència inaugural. Juan José Medina, Talentia Senior Distinguished Researcher del Departament de Dret Penal i Ciències Criminals de la Universitat de Sevilla. Catedràtic Honorari de recerca de la Universitat de Manchester i col·laborador extern de l’Àrea de Convivència i Seguretat Urbana de l’IERMB.

10.00-11.30 hores – Orientacions per a incorporar el coneixement sobre la seguretat i la convivència en els plans de barris
Modera: Marta Murrià Sangenís, cap de l’Àrea de Convivència i Seguretat Urbana de l’IERMB

• Barris i fonts d’informació per l’anàlisi de la seguretat: potencialitats i dificultats. Marta Murrià Sangenís, cap de l’Àrea de Convivència i Seguretat Urbana de l’IERMB
  • Generació d’indicadors i coneixement a escala de barris. L’estudi sobre la percepció d’inseguretat als barris de Barcelona. Jose Maria López-Riba, investigador de l’Àrea de Convivència i Seguretat de l’IERMB
  • Fonts qualitatives i participació de la comunitat en la generació de coneixement. Sergio García, Universitat Complutense de Madrid

11.30-11.45 hores Descans

11.45-13.15 hores
El territori com a espai de coproducció de polítiques de prevenció i seguretat
Modera Cristina Sobrino Garcés, sots-cap de l’Àrea de Convivència i Seguretat Urbana de l’IERMB

• Les comissions permanents de violència masclista i seguretat, una pràctica innovadora. Àngels Vila Muntal, directora de Serveis de Prevenció de l’Ajuntament de Barcelona.
  • Ocupació i comunitats d’alta complexitat. Propostes de treball dels serveis de convivència. Oscar Negredo Carrillo i Marta Morancho Lluelles, servei de Suport a les Comunitats de Veïns i Veïnes de l’Ajuntament de L’Hospitalet de Llobregat.
  • Proximitat i relacions amb la comunitat. L’experiència dels serenos de Santa Coloma de Gramenet. Lídia Montero Cos, tercera tinenta d’alcaldessa de Seguretat Ciutadana i Civisme de Santa Coloma de Gramenet
  • Intervenció socioeducativa amb joves a l’espai públic amb una mirada inclusiva: Fem Carrer de Sant Boi de Llobregat. Marc Aguila Esteve, regidor de Joventut de Sant Boi de Llobregat

El seminari permanent Barris i Metròpoli es va iniciar el mes de juliol amb la trobada Quin és l’impacte de les polítiques de millora de barris i com el podem mesurar?